To tylko "spłaszczenie", czyli diety radnych ostro w górę - Obiektyw.info

Uwaga! Ciasteczka!

Obiektyw.info stosuje pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce cookies.

To tylko "spłaszczenie", czyli diety radnych ostro w górę

13 styczeń 2019
FreeImages.com

Na różnych profilach na facebooku pisano o podwyżkach diet radnych w gminie Grodzisk Mazowiecki.

Ostatnio Ratujmy Grodzisk Mazowiecki opublikował artykuł  o ostrym tytule:

„Dojna gmina”

"Ileż tupetu trzeba mieć, ileż pazerności na pieniądze, aby w miesiąc po wyborach, jeszcze w trakcie konstytuowania się organów samorządowych, na samym początku pięcioletniej kadencji, występować o znaczne podwyższenie diet? Taki prezent dla siebie pod choinkę?

Już podczas drugiej roboczej sesji nowo wybranej Rady Miejskiej gminy wiejsko-miejskiej Grodzisk Mazowiecki, w dniu 17 grudnia 2018 r. nowo wybrani radni miejscy upomnieli się o podwyżkę swoich diet.

Ponieważ gminna kasa była pusta, a zadłużenie gminy na koniec 2018 r. wynosiło 84,7 mln złotych, to pieniądze na podwyżki diet państwa radnych trzeba było gdzieś zdobyć. Najprościej z kolejnego kredytu. Więc radni jednym tchem razem z podwyżką swoich diet uchwalili zgodę na zaciągnięcie kolejnego kredytu długoterminowego w wysokości 20 mln zł (patrz porządek sesji RM w załączeniu).
 

  • najwięcej na podwyżkach skorzystali szeregowi radni - po 553 zł, czyli o 47% więcej;
  • następnie przewodniczący Komisji RM - po 448 zł, czyli o 31% więcej; 
  • a także wiceprzewodniczący RM – po 289 zł, czyli o 18,2% więcej.
  • najmniej, bo tylko o 26 zł, czyli o 1,3% więcej otrzymała Przewodnicząca RM, gdyż jej dieta wyczerpywała już w poprzedniej kadencji prawie cały narzucony odgórnie limit.

Ogółem koszt podwyższenia swoich diet przez radnych w wymiarze rocznym wynosi około 130 000 zł. Dla bogatej gminy to w zasadzie kwota bez znaczenia. Dla mocno zadłużonej grodziskiej gminy nosi jednak znamiona „kupowania poparcia radnych”. Przecież ci radni będą musieli się w niedalekiej przyszłości zmierzyć ze spiralą zadłużenia. Przecież za chwilę, pan Burmistrz będzie skłaniał radnych do wyrażenia zgody na kolejny kilkudziesięciomilionowy kredyt na rozpoczęcie budowy hali widowiskowo-sportowej. Pan Burmistrz we wstępną fazę projektowania tej hali już utopił ponad 1,5 mln zł, więc będzie brnął dalej, aby nie zostać oskarżonym o niegospodarność, gdyby tego projektu zaniechał.

Ale za samo „rączki w górę” to jednak kwota wygórowana.

Przyjrzyjmy się tej sprawie z drugiej strony. O podwyżkę diet wystąpili dopiero co wybrani radni. W tym kontekście brzmi to groteskowo – ledwo zostali wybrani, jeszcze nic nie zdziałali, a już na jednym z pierwszych posiedzeń występują o lepsze koryto.
Ale to nie jest cała prawda.
Rada Miejska GM składa się z 21 radnych. W VIII kadencji, po wyborach w październiku 2018 r. dla dwóch trzecich radnych jest to kolejny wybór z rzędu, a tylko jedna trzecia radnych, są to osoby pełniące funkcję radnych po raz pierwszy.

Jak przedstawia się ta statystyka 

  • jedna Radna, tak jak pan Burmistrz, została wybrana po raz 7.;
  • dwie Radne po raz 6.;
  • jeden Radny po raz 4.;
  • sześcioro Radnych po raz 3.;
  •  troje Radnych po raz 2.;
  • sześcioro Radnych po raz 1.
    Dwie osoby nie zostały jeszcze zaprzysiężone – aplikują kolejni kandydaci z list wyborczych na miejsca zwolnione przez panów Galińskiego i Krupskiego, powołanych na stanowiska wiceburmistrzów.

Więc im się ta podwyżka diet należała. Dla części z nich to będzie ostatnia kadencja i odejdą w niebyt razem z panem Burmistrzem."

 

Nie ulega wątpliwości, że zmiana Regulaminu diet radnych była konieczna z wielu względów. W 2017 r. minimalnej zmianie uległa kwota bazowa, od której naliczane są diety.

Ponadto poprzedni regulamin obowiązywał 11 lat i na przestrzeni tego czasu pojawiły się różne problemy – wszystko to powinno być uregulowane w nowym.

Byłam twórcą starego regulaminu, a jak pamiętam, rozmowy na temat zmian jeszcze wcześniej obowiązującego trwały co najmniej kilka miesięcy, bo do swoich racji musiałam przekonać również Burmistrza.

Tu, o dziwo, zmian dokonano błyskawicznie i co interesujące - bez podania zmian konkretnych kwot. Gdyby nie uporczywe dociekanie jednego z radnych Uchwałę  przyjęto by „w ciemno”.

Warto zwrócić uwagę, że dotychczasowy Regulamin był zgodny z ustawowym nakazem zróżnicowania diet ze względu na pełnione funkcje w Radzie. Nie ma co ukrywać – z pełnionymi funkcjami wiążą się dodatkowe obowiązki i… dodatkowa odpowiedzialność.

Taka była wysokość diet według starego Regulaminu:

  1. Przewodniczący Rady – 1987 zł
  2. Wiceprzewodniczący – 1590 zł
  3. Przewodniczący Komisji – 1431 zł
  4. Radny - 1192 zł

Nowy dokument, przyjęty przez Radę Miejską 17 grudnia 2018 roku podwyższając wynagrodzenia radnych drastycznie je „spłaszcza”. Czemu ma służyć ten zabieg? Niestety, nigdzie nie natknęłam się na  uzasadnienie wprowadzonych zmian.

Diety obecnie wyglądają następująco:

  • Przewodniczący Rady – 2013 zł (+ 26 zł )
  • Wiceprzewodniczący -  1879 zł (+ 289 zł)
  • Przewodniczący Komisji stałych – 1879 zł (+448 zł )
  • Radny – 1745 zł (+553 )

Co istotne - bez uczestniczenia w pracach Rady można i tak otrzymać 1245 zł (poprzednio - 692zł).

Dlaczego? Przy tak znaczących podwyżkach kwota potrącana za nieobecność na sesji, czy komisjach pozostała taka sama, czyli odpowiednio 200 zł i 150 zł, co przy założeniu, że radny powinien uczestniczyć w pracach 2 komisji powoduje zmniejszenie diet maksymalnie o 500 zł., tak jak było dotychczas. Wydaje się więc, że ta kwota również powinna ulec zmianie. Wynagrodzenie w wysokości 1245 zł za samo „bycie” radnym, to gruba przesada.

 I tak na marginesie: w odróżnieniu od RGM, uważam, że ilość kadencji w Radzie, to zły kierunek oceny pracy radnego. Ja mam na ten temat zupełnie inne zdanie.

Ci z dłuższym stażem w minionych kadencjach byli aktywnymi członkami nie dwóch, ale trzech lub czterech stałych komisji problemowych, co wśród nowych zdarzało się sporadycznie.

 

Alicja Pytlińska

 

Dodaj komentarz

Tu wpisz imię lub nick (obowiązkowe)

Kod antyspamowy Kod literowo-cyfrowy. Wpisz go do pola poniżej. Jeśli jest nieczytelny, naciśnij przycisk "Odśwież"
Odśwież

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Maksymalna długość komentarza to 2000 znaków.
Jeśli zauważyłeś komentarz niezgodny z regulaminem - kliknij przycisk "Zgłoś administratorowi".

Komentarze  

+4 # wyborca 2019-02-02 12:38
W gazecie Bogoria wywiad z radnym. Zapytany o podwyżke nie widzi problemu bo oczywiście sie należała gdyż 10 lat wysokosć diety się niezmieniala. Panie radny troche umiaru. Funkcja radnego z wyboru- tu wyslugi lat nie ma:))) startujesz dla kasy?
I nie opowiadalbym regulek o utraconych dochodach Wstyd dla radnego który jest powszechnie znany z opowiadania o swoim spolecznym zaangażowaniu
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+3 # Wyborca nr 2 2019-02-02 22:00
Też jestem wyborcą radnego, który bredzi, że podwyżka mu się należała, bo 10 lat była taka sama. I cóż z tego panie radny? Pamięta pan, że otrzymał przydomek "absolutnego społecznika" . To pana mentor użył takiego określenia, a teraz absolutny społecznik robi skok na miejską kasę. Panie radny podwyżka w takiej skali????
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+7 # Czytelnik 2019-01-21 22:58
o tych „ cudownych” rosnących dietach radnych piszą już wszyscy. Bardzo dobry artykuł na wyżej opisany temat opublikowano na ***.
Na poczatku kadencji taki gestdla samych siebie. Wstyd nowa rado
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+7 # Jano 2019-01-21 17:54
Stworzone stanowisko pod konkretną osobę.
Swój swojego broni.W jedności siła.
A co to za stanowisko i po co komu potrzebne >
Zapewne aby b.prez.Pruszkowa miał pensję.
I to pewnie nie małą.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+14 # Ale wiadomość 2019-01-18 23:15
Jak donosi Grodzisk News Benedykciński pozyskał do pracy byłego prezydenta Pruszkowa. Ten nowo zatrudniony będzie odpowiadał za WKD i PKP, a w szczególności za rozkłady jazdy i pewnie jeszcze za coś tam, coś tam. Koryto, koryto, koryto.......
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+10 # do żłobu 2019-01-19 14:56
WKD stoi obecnie przed bardzo ważną decyzją. Myślicie Państwo o drugim torze do Grodziska?
Nie, nie, nie chodzi o drugi tor. Chodzi o to, że WKD właśnie wybiera swoją maskotkę. Jest to jakiś stwór, który wtajemniczonym ma przypominać "wiewiórkę". I to to szkaradztwo ma mieć jakąś nazwę
kojarzącą się z WKD i wpadającą do ucha. Więc były prezydent Pruszkowa będzie miał co robić.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+6 # Pysio 2019-01-21 07:48
Jak podaje prasa poseł PSL fałszował dokumenty przy zakupie wozu strażackiego dla OSM. Prokurator postawił zarzuty. Grodzisk to miasto przyszłości i przygarnia przyszłościowych polityków którzy nie zdobyli zaufania większości. Pewno nie pierwszy i nie ostatni fachowiec do utrzymania.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+18 # News 2019-01-18 13:31
jak żyć z maną dietą? no nie można , nie da się więc dalo się.
Ta cala polityka samorządowa to dla mnie towarzystwo wzajemnego wsparcia. Wybory wyborami ale jak cie nie wybiorą to niektórym i tak cus z pańskiego stoła skapnie np czasem posadka jakaś. Patrz „ przygarnięcie” przez Grodzisk bylego prezydenta. Pruszkowa. Podoradza teraz Benedykcińskiemu. Ludzie czy o to chodzi. W Grodzisku mało wyksztalconych, myslących, kreatywnych. Do negocjacji w sprawie rozkładu jazdy z PKP czy WKD „ konieczny” były prezydent?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+16 # do żłobu 2019-01-18 19:44
"Dobre serce" grodziskiego włodarza jest znane od dawna. Dał zatrudnienie córce urzędniczki z Regionalnej Izby Obrachunkowej, i to akurat tej, która kontrolowała finanse gminy GM. Zatrudnił kontrolera Regionalnej Izby Obrachunkowej, i to akurat tego, który był szefem zespołu kontrolującego gminne finanse co 4 lata. Mówi się, że zatrudnił jakiegoś pociotka urzędnika z RDOŚ, aby przepchnąć jakiś projekt.

Czy widzicie Państwo coś w tym złego? Przecież to tak normalnie (czy aby?) funkcjonuje państwo polskie. A on to robi dla Państwa dobra.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+11 # Pysio 2019-01-17 09:52
Pamiętacie Klip z wypowiedzią MORDO TY MOJA ? W Grodzisku Maz mamy GĘBO TY MOJA NIEWYPARZONA
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+9 # Rafi 2019-01-17 08:57
To nie może być prawda z pewnością nie są aż tak pazerni a jeżeli prawda to jestem strasznie zawiedziony ich postawą.

NIe nie to nie prawda.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+10 # Gdyby, to.... 2019-01-17 10:31
była nieprawda, to była by ostra reakcja. Nie ma reakcji czyli to prawda.
500+ dla radnego za kampanię wyborczą. Zapłaci kto? Podatnik.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+20 # Pysio 2019-01-16 08:20
Szanowni Państwo, takich mamy radnych - jakich wybraliśmy. Tylko Polacy od wieków mają przysłowie : Mądry Polak po..........
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+20 # aaaa 2019-01-15 18:52
Dla jednych pełnienie funkcji radnego to zobowiązanie do pracy społecznej, dla innych liczy się tylko miły dodatek do pensji.
Nawiązujac do aktywności grodziskich wybrańców odpowiem tak populanym „ czy się stoi czy się leży....”
Autorowi artykułu „ Ratujmy Grodzisk” i autorce powyższego gratuluje podjęcia tematu
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+21 # No cóż 2019-01-15 18:06
- Trzeba pamiętać, że dieta radnego to nie wynagrodzenie jak w przypadku zawodowych posłów. Nie mamy zawodowych radnych, to funkcja społeczna, a dieta radnego jest rekompensatą za utracone zarobki i zwrotem kosztów przy wykonywaniu mandatu radnego.

Nasi radni maja zdaje się inne podejscie do sprawy. Doić, doić, doić
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+18 # do żłobu 2019-01-15 17:28
Idę o zakład, że diety radnych gminy GM będą jednymi z najwyższych na Mazowszu.
Najbogatsza gmina będzie najhojniej uposażać swoich radnych.

A może wprowadzić dodatek motywacyjny - zabierać 100 zł z diety każdego radnego za każde 10 milionów długu?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
-12 # Kinga 2019-01-15 13:49
Nie będę nikomu wyjaśniać co to są diety i ich wysokość dla radnych w całym kraju.Każdy może sobie o tym poczytać,tak jak zrobiłam to ja,zanim wyraziłam swoje zdanie.
Natomiast Pani Pytlińska przez wiele lat brała dietę i nie protestowała .
Nie słyszałam również ,że zrezygnowała z diety na rzecz potrzebujących.Właśnie dlatego jej oburzanie się mnie dziwi.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+18 # dobre, 2019-01-15 16:58
Kingo, dieta która wzrasta o 550 zł? Daruj. ale taka podwyżka nawet w większych gminach by raziła
Patrz na prace grodziskich radnych, jak dla mnie ( a jakże, poczytałam i o dietach, i protokóly z sesji) nie wygląda to dobrze. Zasługują na krytykę jak dla mnie a nie na podwyżki.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+20 # ooo Kingo, 2019-01-15 18:59
proponuję w protokólach podawac godzine rozpoczęcia i zakończenia sesji i komisji. To nam zobrazuję tą poswięconą ilość czasu naszych wybranych.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+8 # Kingo! 2019-01-18 22:07
Twoje zdanie jest podyktowane Twoją zachłannością. Co takiego poczytałaś, że wiesz co to są diety. Podpowiedz co my mamy poczytać żeby wiedzieć, że zasługujesz na taką podwyżkę?. Wodę w wino będziesz przemieniała, czy szukała nadzwyczajnego sponsora żeby zmniejszyć zadłużenie gminy, a może coś jeszcze bardziej spektakularnego. Nie pytaj czy ktoś wspomaga potrzebujących, bo tego nie wiesz.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+18 # Kamila Marjak-Kocur 2019-01-15 12:55
Odnośnie głosowania na temat diet - dla mnie scena żenująca z kilku powodów, niezależnie czy w moich oczach podwyżki diet były słuszne, czy nie. 1. Znalazł się tylko jeden radny, który zadał podstawowe i konkretne pytanie - kwota podwyżki, kwota diety po podwyżce.2. Próba dyskredytacji pytającego radnego przez Pana Burmistrza -"procenty umie liczyć, nie? Być może dlatego inni radni nie pytają, bo boją się tej dyskredytacji. Głosowanie tym bardziej smutne, że podjęte na tej samej sesji, co bolesne dla mieszkańców podwyżki za wywóz odpadów, i na tej samej sesji co głosowanie w sprawie kolejnego kredytu, czyli wzrostu naszego zadłużenia. Pytanie podstawowe, czy gminę stać na te podwyżki diet, skoro jednocześnie zaciąga kredyt? A może nie stać nas na tak drogich radnych? Mówi się, że nasz burmistrz jest dobrym zarządcą, a jak to odbywa się w dobrze zarządzanych firmach? Informacja o kwocie podwyżki, informacja o wysokości wynagrodzenia po podwyżce, kwota roczna na wynagrodzenia do zaplanowania w budżecie i UZASADNIENIE (w firmie np. wzrost sprzedaży, wzrost obrotu, nowe rynki itp.), a w Radzie Miejskiej Grodziska co jest takim uzasadnieniem? Bo chyba nie tylko wygrane wybory samorządowe? Nie rozumiem, dlaczego był taki problem z podaniem konkretnych kwot diet, przecież Pan skarbnik nie może wpisać do budżetu zapisu "70% kwoty bazowej" mimo, ze "procenty umie liczyć, nie"? Przecież musiał wiedzieć o jakich konkretnie kwotach mowa. Szkoda, że tak to wygląda.Kamila Marjak-Kocur
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+14 # Kamila Marjak-Kocur 2019-01-15 12:26
Odnośnie wypowiedzi TED o tym, że niewiele wiemy o pracy samorządów, bo nie mamy czasu, żeby bywać na sesjach czy posiedzeniach komisji. W pewnym stopniu tak jest, ale chyba większym problemem jest brak zainteresowania i nad tym bardzo ubolewam, bo jeśli wiedza na ten temat byłaby większa to dyskusja na temat naszego miasta-gminy i potrzeb mieszkańców, byłaby bardziej merytoryczna, na argumenty, a nie tylko na hasła i slogany typu "nasz burmistrz wielki jest", co wynika z tego, że wiele osób nie pamięta innego :) Dlatego ja bardzo się cieszę, ze teraz można wysłuchać/obejrzeć sesję online, w dogodnym momencie, chociażby interesujące nas tematy. Odnośnie tematu diet głosowanie i dyskusja na sesji odbywa się od 2:17 do 2:22 (http://pobierz.grodzisk.pl/www/nagrania/sesja_RM_2018-12-17.mp4)Warto poświęcić te 10 min. naszego czasu, żeby wyrobić sobie zdanie :) Pozdrawiam.Kamila Marjak-Kocur
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+17 # obserwator 2019-01-15 12:52
Dojenie polega na tym, aby jak najwięcej wydoić. Jeśli burmistrz maleńkiej gminy wiejsko-miejskiej doi prawie tyle samo kasy co prezydent prawie dwumilionowego miasta - to jak to nazwać? A jeśli doi się aż z dwoma wiceburmistrzami? to udoi się więcej, no nie?

A jeśli Rada Miejska ma aż trzech wiceprzewodniczących, to przecież po to, aby zwiększyć udój. A jeśli szefowie komisji RM mają tyle samo diety co wiceprzewodniczący RM, to dlaczego?
Nikt nie zarzuca radnym RM przestępstwa, tylko nadzwyczajną gorliwość w dojeniu. Za samo "rączki w górę" tyle kasy? A jeden z wiceprzewodniczących zaprasza na swoje dyżury - godzina 14 -15, w ostatni piątek miesiąca. Obawiam się, że ten nieboraczek przepracuje się za te blisko 2000 zł.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+11 # A. Pytlińska 2019-01-15 14:11
Pani Kamilo i Obserwatorze bardzo dziękuję za konkretne, merytoryczne komentarze. Takie głosy innych mieszkańców są konieczne. Pozdrawiam serdecznie i proszę o wsparcie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
-18 # Kinga 2019-01-14 21:50
Przepisy dotyczące diety radnego nie uzależniają wysokości diety dla poszczególnych radnych od zasiadania w komisjach,czy pełnienia jakiejś funkcji.W 2019r. górna granica diety to 2013,10PLN. Żaden radny grodziski nie otrzymuje wyższej kwoty,niż ta,na jakąv zezwalają przepisy.Czyli wszystko zgodnie z prawem zostało uchwalone. Po co więc to święte oburzenie (szczególnie P.Pytlińskiej) na tę uchwałę podjętą przez obecnych radnych.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+14 # Dyzio 2019-01-14 23:44
Nie znam szczegółów i nie mam wątpliwości, że jest zgodne z prawem ale mimo to jestem oburzona skalą podwyżek i nie tylko ja i nie jestem P. Pytlińską. Kingo wyjaśnij czytelnikom za co są diety? Jak można się domyślać jesteś dobrze zorientowana, a może nawet będziesz korzystała z tej podwyżki, no to napisz co takiego robi radny, jakie ma obowiązki, ile czasu miesięcznie poświęcana. Zagraj w otwarte karty.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+18 # oj, oj 2019-01-15 07:49
Kingo, czyżbyś należala do tej „ zacnej” grupy? Po pierwsze; nie rozumiem tego wpisu dot. autorkicyt.”(szczególnieP.Pytlińskiej)”
Po drugie, zdaje się , że przez conajmniej 10ostatnich lat górna granica diety była właśnie taka lub bardzo zbliżona do 2013 zł. więc skąd nagła podwyżka uważam mocno zawyżonej diety ( szczególnie jak na 43tysięczną gminę) Gmine która ma 3 burmistrzów, 3 vce przewodniczących rady+ przewodniczącą. Nie po to ich wybieraliśmy żeby podejmowali takie uchwały bez logicznego uzasadnienia. Powinni zacząć od regulaminu który nakazalby zasiadanie obowiązkowe w tych powolanych komisjach, rozliczałby skutecznie z obecności i nieobecności , spóźnień itd. Jak normalny czlowiek pracujący jest rozliczany. To nie może być grupa uprzywilejowana! Dobrodzieje, nie ma co.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+14 # Mirek 2019-01-16 08:32
z tymi przepisami to nie do końca kingo masz racje. Przewiduje się zróżnicowanie wysokości diet. Zresztą w całej Polsce te różnice są widoczne. Nasi radni i przed podwyżką mieli wysokie diety, ale widocznie też chcieli 500+. Czas przyjrzeć się ich pracy i dochodom. Radny nie powinien być uprzywilejowany pod żadnym względem .
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+16 # ? 2019-01-14 16:29
Żenada! Niech się wstydzą. Upublicznić to jak najszerzej.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+21 # upublicznić! 2019-01-15 08:06
Radni- kogo wybieramy i skąd się biorą kandydaci?
Nieodparcie mam wrażenie, że głosujemy bo;np. taka miła lub miły pan lub pani nauczycielka( bo dzieci tak ich lubią). Popularni są też kandydaci sołtysi, czasem lekarze. Osoby o których panujący w danej chwili mówi “ fajny kandydat” itditd. Gdzie logicznie myślący, zaangażowani, społecznicy, niezależni ludzie dla których samorząd to wartość sama w sobie ( bez patrzenia na diete )? Jaki wpływ na rozwój, priorytety i zadania związane z funkcjonowaniem miasta ma rada? Czy wogóle ma? Ja ich głosu nie słysze.
. Rada uchwala a burmistrz wykonuje a wcześniej powinni wspólnie przemyśleć priorytety, stworzyc wizje i kierunki rozwoju. Trzeba mieć coś do powiedzenia , ale żeby mówić trzeba myśleć. Tego brakuje
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+19 # Pysio 2019-01-14 14:21
Czy to prawda, że Burmistrz powiedział do radnego J. O, że też ma NIEWYPARZONĄ GĘBE ? I otrzymał od radnego ripostę, że pod ścianą stoi wrzątek więc może skorzystać (wyparzyć gębe). Kultura sięgnęła rynsztoka z Kujawsko-pomorskiego. Te słowa Burmistrza staną się sławne - ma niewyparzoną gębe. Czekam na następne rodzynki słowne z radnym.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+12 # Pysio 2019-01-14 10:02
Czytam, że radni uchwalili, ale czy wszyscy ? Czy żaden radny się nie sprzeciwił ? Kto dopytywał na sesji o wys. kwot diet ? Dlaczego przewodniczący komisji Andrzej Okurowski unikał odpowiedzi dotyczącej kwot ? Dlaczego skarbnik nie znał kwot diet po spłaszczeniu ? Dlaczego nikt z ugrupowania Burmistrza nie był zainteresowany informacją dotyczącą wysokości diety ? DLACZEGO ?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+9 # Do Pysia 2019-01-14 10:50
Uchwały zapadają większością głosów, co przy takim składzie rady jest oczywiste, że każda uchwała będzie przegłosowana na tak. Pytał Janusz Okurowski - odpowiadał Andrzej Okurowski. Andrzej tak odpowiadał żeby nic nie powiedzieć - kręcił, mącił, pouczał - to wszystko jest na nagraniu. Są też wyniki głosowań. Janusz był przeciw.
Wszyscy z Koalicji wiedzieli, że będą takie podwyżki i tylko zacierali ręce żeby to przepchnąć. Jak wynika z nagrania Burmistrz też nie był zorientowany. Kto stał za takimi podwyżkami? Oto jest pytanie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+18 # Dlatego, 2019-01-14 10:52
że wiedzieli jakie to kwoty. Burmistrz dowartościował swoich chcialoby się powiedzieć „ orłów”.
Nie ma wytłumaczenia dla tak znacznych podwyżek diet.Podobno bycie radnym to zaszczyt. Pełnienie tej funkcji można traktować jako służbę.
Jak widać z doniesień to nieźle płatny zaszczyt. Ciekawe jak te diety maja się do zarobków radnych( pensji, emerytur itp )
Podobno Grodziska WOŚP zanotowała rekord kwotą blisko 150 tyś. Może to nasi radni przekazali swoje miesięczne diety jako wsparcie?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+11 # Nic 2019-01-14 00:45
Niestety nie ma nigdzie informacji dot. składu komisji na tę kadencję. Trudno porównać aktywność dotyczącą radnych i ich członkowstwa w poszczególnych komisjach na przestrzeni ostatnich kadencji. Mam wrażenie, że to jednak minimum wysiłku było normą. Nadgorliwych niezauważam .
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+14 # Ted 2019-01-14 00:34
Brak czasu to główny powód , że nic albo mało wiemy o pracy samorządowców. Nie mamy czasu na bywanie na sesjach i tych ich komisjach roboczych. Gdybyśmy mieli wiedzę o tym jak działają, na ile są prawdziwymi przedstawicielami mieszkańców, czy są aktywni? Czy mają wpływ na decyzje i czy potrafią skutecznie kontrolować prace burmistrza? Nie interesujemy się a szkoda , bo potem mamy to co mamy. Niewiedza, lenistwo powinny byc piętnowane, a zaangażowanie nagradzane ale wgranicach rozsadku. Podwyżkaponad 500 zł(prawie 1750 zł dieta radnego) to duży nietakt. Ludzie ciężko pracują zeby tyle zarobić.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+17 # Jacek 2019-01-13 22:54
Radny proszę Pani to powinien uczestniczyć w pracach wszystkich komisji. Biorąc pod uwage tak wysoką dietę to obowiązek!
poza tym nie zgadzam się z Pani opinią, że zmiana regulaminu wynagradzania radnych była konieczna,
Jak widać rządzi pieniądz! Wstyd radni, wstyd.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+9 # Panie Jacku! 2019-01-14 01:37
Trudno w tej chwili powiedzieć w ilu komisjach pracują radni. Jeszcze nie ma ani pełnego składu Rady, ani składów Komisji. Wiadomo tylko, że powołano trzech wiceprzewodniczących Rady.
Zmiana regulaminu wynagradzania była konieczna ponieważ obowiązująca dotychczas Uchwała Rady z 2008 roku miała w swoim zapisie stawki procentowe i odpowiadające im kwoty. W 2017 roku została podwyższona kwota bazowa, która jest podstawą naliczania diet. W związku ze zmianą kwoty bazowej w obowiązującej uchwale procenty nie odpowiadały zapisanym kwotom i to trzeba było zmienić. Sprawa druga, to obowiązek powołania Komisji Skarg i Wniosków. Przy okazji też po 11 latach można było wprowadzić sensowne podwyżki bez idiotycznego spłaszczania do maximum. Ponieważ ustawowo w gminach do 100 tys. mieszkańców dieta na chwilę obecną nie może być wyższa niż 2013 złotych, to dla Przewodniczącego Rady wyniosła tylko 26 zł. Jakie jest zatem uzasadnienie, by podwyżki dla innych były tak wysokie? Alicja Pytlińska.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+21 # obserwator 2019-01-13 19:56
"Po liczbie kadencji ich poznacie".
Im więcej kadencji, tym bardziej radna/radny jest "zrośnięty" z własnym samorządem i świata poza nim nie widzi. Albo małżonek zostaje zatrudniony w jednej z instytucji samorządu (gminie, powiecie. szkole, melioracji, wodociągach i tp.), albo dzieci dostają w lenno kafejkę, impresariat, restaurację, gminą działkę budowlaną za cenę obniżoną, bo nikt jej nie chciał). To do działek gminnych doprowadza się błyskawicznie media, a wśród szczęśliwych nabywców, radni, dzieci notabli). Rodzi się coś, co inni mogą określać jako lokalną sitwę. Może nie zawsze jest to przykład na "rodzina na swoim", ale takie właśnie rodzi skojarzenie.
A za to, co dzieje się w gminie, współodpowiadają również radni. Jak to wytłumaczyć radnym 5.,6. i 7. kadencji, którzy wrośli w rolę radnego i uważają tę tworzoną przez nich "nienormalność" za coś zwyczajnego?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+9 # Dyzio 2019-01-13 20:27
Pan Burmistrz mieszkańcom tłumaczy, że to są bardzo dobrzy radni, a ja powiem głusi, zaradni.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
Top