Wskaźnik G - ranking bogactwa - Obiektyw.info

Uwaga! Ciasteczka!

Obiektyw.info stosuje pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce cookies.

Wskaźnik G - ranking bogactwa

26 styczeń 2017

26 września  lekko poirytowana doniesieniami miejscowej prasy napisałam artykuł: „Uwielbiam analizy, nie trawię propagandy”.

 

Wówczas miejscowe media uprzejmie donosiły:

1.Grodzisk w setce najbogatszych polskich miast.

2.Gmina Grodzisk Mazowiecki w pierwszej setce najbogatszych miast w Polsce.

Pod tytułami można było przeczytać: „Grodzisk Mazowiecki znalazł się na 94. miejscu w rankingu najbogatszych polskich miast i gmin sporządzonym przez Główny Urząd Statystyczny. To duży sukces biorąc pod uwagę ogólną liczbę blisko 2500 samorządów w całej Polsce. Dodatkowo Grodzisk uplasował się na czwartej pozycji wśród gmin miejsko-wiejskich” - cytaty

Wiadomość medialna robiła wrażenie, ale nie miała nic wspólnego z prawdą, albowiem nie był to ranking bogactwa, a jedynie dochodów.  Dochody samorządu dzielone przez ilość mieszkańców są wykładnią ich zamożności (wskaźnik G).

 

Tak wyglądał  prawdziwy ranking bogactwa samorządów w 2016 i 2017 roku:

"Najbogatsze gminy  w woj. mazowieckim"

 

 

Miejsce w rankingu

Kod gminy

GMINA

Wskaźnik G
 2016 r.

9

14

21

05

2

NADARZYN

              4 886,08   

11

14

18

02

3

KONSTANCIN-JEZIORNA

              4 464,37   

13

14

32

03

2

KAMPINOS

              4 400,78   

18

14

05

02

1

PODKOWA LEŚNA

              3 749,71   

24

14

21

04

2

MICHAŁOWICE

              3 475,22   

25

14

18

03

2

LESZNOWOLA

              3 411,44   

30

14

32

06

3

OŻARÓW MAZOWIECKI

              3 240,07   

35

14

05

05

2

JAKTORÓW

              3 145,87   

41

14

65

01

1

m. st. Warszawa

              2 989,77   

79

14

28

08

2

TERESIN

              2 420,67   

80

14

38

02

3

MSZCZONÓW

              2 416,65   

90

14

05

01

1

MILANÓWEK

              2 328,50   

95

14

05

06

2

ŻABIA WOLA

              2 293,11   

126

14

21

03

3

BRWINÓW

              2 118,05   

130

14

14

01

1

NOWY DWÓR MAZOWIECKI

              2 106,59   

143

14

05

04

3

GRODZISK MAZOWIECKI

              2 067,68   

 

 




 

 

 

Miejsce w rankingu

Kod gminy

GMINA

Wskaźnik G
    2017 r.

10

14

21

05

2

NADARZYN

4923,92

17

14

18

02

3

KONSTANCIN-JEZIORNA

3958,57

18

14

18

03

2

LESZNOWOLA

3917,91

20

14

05

02

1

PODKOWA LEŚNA

3772,43

26

14

32

06

3

OŻARÓW MAZOWIECKI

3535,94

38

14

05

05

2

JAKTORÓW

3268,86

43

14

65

01

1

m. st. Warszawa

3126,34

44

14

32

05

3

ŁOMIANKI

3121,08

64

14

18

04

3

PIASECZNO

2703,86

66

14

38

02

3

MSZCZONÓW

2689,12

69

14

32

01

3

BŁONIE

2664,58

77

14

05

01

1

MILANÓWEK

2574,59

89

14

05

06

2

ŻABIA WOLA

2436,87

104

14

21

03

3

BRWINÓW

2352,60

127

14

38

04

2

RADZIEJOWICE

2214,95

136

14

05

04

3

GRODZISK MAZOWIECKI

2188,50

144

14

28

07

2

SOCHACZEW

2159,37

168

14

32

04

2

LESZNO

2083,29

180

14

14

01

1

NOWY DWÓR MAZOWIECKI

2041,26

204

14

21

02

1

PRUSZKÓW

1986,47

 

Jedna i druga tabela to tej samej kategorii ranking, tylko dotyczy dwóch kolejnych latach.

Całość można znaleźć na stronie www.samorzad.pap.pl

Ministerstwo Finansów co roku publikuje wskaźniki dochodów podatkowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca dla poszczególnych gmin (wskaźnik G). Stanowi to podstawę do obliczenia tzw. „janosikowego”, zarówno dla jego beneficjentów, jak i płatników.

 

Podstawą wyliczeń resortu finansów na 2017 r. były dane o finansach gmin za 2015 r.

 

Wskaźnik gminny Gg, który odzwierciedla dochód podatkowy na jednego mieszkańca dla wszystkich gmin w kraju, oszacowano w tym roku na

1 596,67 zł. Najbliżej średniej krajowej ulokowała się Częstochowa, w której wpływy z podatków w przeliczeniu na jednego mieszkańca to

1 597,53 zł.

 

Dochody powyżej średniej uzyskało 449 gmin (na 2478). Wszystkie gminy powiatu grodziskiego znajdują się w tej grupie.

Pierwszą dziesiątkę zamyka gmina wiejska Nadarzyn (woj. mazowieckie) z kwotą wpływów podatkowych w przeliczeniu na mieszkańca wynoszącą 4 923,92 zł.

Pierwszym miastem w zestawieniu jest Podkowa Leśna. Dochody na poziomie 3 772,43 zł dały tej podwarszawskiej miejscowości 20. miejsce w klasyfikacji. Dla porównania w Warszawie było to 3 126,34 zł per capita (43. lokata).

Po raz pierwszy o tym rankingu napisały inne popularne miejscowe portale.

Czy to odpowiedź na mój artykuł o którym wspomniałam powyżej? Jeżeli tak, to mam dużą satysfakcję i polecam do analizy także inne rankingi samorządów, które publikuje www.wspolnota.org.pl

Ciekawe informacje z nich wynikają i nie potwierdzają propagandowej papki jaką jesteśmy karmieni od wielu lat.

 

Alicja Pytlińska – radna.

Dodaj komentarz

Tu wpisz imię lub nick (obowiązkowe)

Kod antyspamowy Kod literowo-cyfrowy. Wpisz go do pola poniżej. Jeśli jest nieczytelny, naciśnij przycisk "Odśwież"
Odśwież

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Maksymalna długość komentarza to 2000 znaków.
Jeśli zauważyłeś komentarz niezgodny z regulaminem - kliknij przycisk "Zgłoś administratorowi".

Komentarze  

0 # Lewin 2017-03-13 19:53
Sposób sprawowania władzy to wypadkowa wielu czynników w tym poziomu kultury i cywilizacji człowieka który tę władze sprawuje oraz poziomu "kulturowego" wyborców, którzy w swoich wyborach zwykle kierują się poczuciem przynależności do określonej grupy społecznej np. chłopskiej. Znamienne że na Mazowszu to właśnie działacze PSL rządzą w większości samorządów. A jak rządzą możemy zaobserwować na przykładzie Grodziska. Rozbuchana propaganda sukcesu, bez sensu wydawane pieniądze na promocje, kupowane rankingi itp.blaga a w rzeczywistości jak słusznie zauważają wcześniej piszący blaszaki, tiry, zapchane drogi, żadnego rozwoju, takie małe miasteczko na końcu województwa. No i oczywiście najbogatszy człowiek w mieście? Warto więc zadać sobie pytanie dlaczego ci ludzie okupują stołki burmistrzów, wójtów przez kolejne kadencje. Kto ich wybiera i czym się kieruje? A tak swoją drogą zastanawiające jest, że działacze PSL stanowią większość w małych miasteczkach i gminach a już mało ich na stołkach prezydentów miast i gmin? Ciekawe?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+2 # Piotr Mergner 2017-03-03 11:13
Nasza władza jest specjalistą w kierowaniu uwagi obywateli na sprawy, które są – z punktu widzenia szans i zagrożeń ważących na przyszłych losach Grodziska Maz., także ich mieszkańców – bez znaczenia. Dla niej nie liczy się dobro wspólne, lecz priorytetem jest dobro własne i kolesi - do całokształtu pasuje stwierdzenie " tłuste karpie w zamulonym stawie".
Niestety duża część lokalnego społeczeństwa jest omotana socjotechnicznymi manipulacjami marketingowymi tego człowieka. Nie widząc, jakim cynizmem objawiają się wszystkie działania, które mają podobno służyć Grodziszczanom. Aby spostrzec, jaka jest rzeczywistość nie trzeba daleko wychodzić z domu. Ktoś napisał o sprzedaży działek, o korkach w mieście, o magazynach i kiepskich firmach, które wykorzystują pracowników za nędzne pieniądze. Obecnie Grodzisk pod względem płacy przypomina raczej III świat, niż świat promowany na rogatkach miasta hasłem- " tu przyszłość jest dziś". Trzeba być naprawdę ignorantem albo "szczęśliwym głupcem", aby nie spostrzec tego cynizmu.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+7 # Dochody gmin, 2017-01-30 00:24
..to bardzo ważna sprawa i zastanawiająca. Pobieżnie przeanalizowałem dane i nie jestem w stanie odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego Grodzisk jest biedniejszy od Milanówka, Jaktorowa, czy Żabiej Woli. W Grodzisku są duże zakłady przemysłowe, czego nie ma w innych miejscowościach. Ciągle gmina sprzedaje jakieś działki, to też są dochody. Co się dzieje z podatkami od tych zakładów przemysłowych? Jak zarabiają ludzie w tych zakładach, a także jak płacą zatrudnionym w zakładach podlegających Urzędowi? Z tego co słyszę w Grodzisku godnie zarobić nie można nawet jeżeli ma się super kwalifikacje.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+11 # Danek 2017-01-29 15:02
ranking bogactwa, dobre. Rzadko sie zdarza aby burmistrz na posadzie z wysokością pensji ograniczoną różnymi przepisami tak bardzo się wzbogacił biorac pod uwagę prywatny majątek uwzględniony w publikacjach majątkowych. Niezłe miejsce w tym rankingu ma nasz burmistrz.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+7 # paweł 2017-01-29 18:15
Z pensji 12 tys. takiego majątku się nie dorobił, no chyba że odziedziczył spadek z kujawskiego.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+6 # Gaweł 2017-01-30 00:46
Działeczki zaprocentowały. Ziemia rolna, zmiana planu, podział na działki, zrobienie drogi z podjazdami na koszt podatnika i majątek rośnie na kiwnięcie palcem. Bez ryzyka, bez wkładu własnego można stać się milionerem trzeba tylko podjąć decyzję gdzie kupić, gdzie zmienić plany,gdzie wybudować drogę, czy kanalizację. Z 12 tys takich majątków nikt się nie dorabia. Jest światełko w tunelu. Jeżeli kadencyjność stanie się faktem, to ludzie zaczną głośno mówić. Teraz tylko się zastanawiają w jakim celu cichaczem wyjeżdża do Austrii.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+9 # grodziszczanin 2017-01-29 09:40
Czy ktoś policzył ile milionów przez 22 lata zasiadania Bur mistrza poszło na "promocje miasta" ? Kto jest bardziej znany - miasto. czy Bur mistrz ?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+13 # obserwator 2017-01-28 21:34
Mimo milionów złotych wydawanych na promocję miasta i gminy, mimo zakupienia gromady statuetek Pereł i Orłów włodarzom nie udaje się zachęcić ciekawych inwestorów. Więc biorą co się nadarzy - głównie hale magazynowe, a nam wciskają kit, że to takie dla Grodziska dobre. Korki, TIR-y i spaliny.
Mam wrażenie, że oni sami w swój PR zaczęli wierzyć i żyją w wirtualnym świcie stworzonym przez siebie. Ale też nie są ascetami, wystarczy spojrzeć w ich roczne zeznania podatkowe.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+8 # Oczywiście 2017-01-28 23:02
Żadnym ascetą nie jest GB, a wręcz przeciwnie. On to nawet parę groszy zwrotu za delegację bierze mimo, że jedzie w godzinach pracy służbowym samochodem. Większość jednak powie, że ma prawo bo jest burmistrzem i tyle dobrego dla Grodziska zrobił. Zrobił bo jest burmistrzem, czy dobrego, to się dopiero może okazać komu więcej sobie, czy mieszkańcom.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+9 # Problem 2017-01-29 03:51
O dobrych inwestorów trudno ale to nie znaczy, ze trzeba opychać pod uciążliwe i nieciekawe inwestycje. Bez wyobraźni ta nasza władza. Jakie perspektywy na przyszlość dla miasta? Słabe i przykro o tym myśleć.
Burmistrz z pseudo zasługami.
Pozdrawiam z dyżuru.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+2 # iza 2017-01-28 12:03
PSL owska polityka rozwoju miasta kwitnie.
Bogacą się jednostki, a większość społeczeństwa ubożeje.
Jakim bogactwem może poszczyć się Burmistrz i jego zastępcy ?
Jakim bogactwem mogą poszczyć się Radni ?
Jakim bogactwem mogą poszczyć się ludzie z ,,układu ''?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+14 # Dorcia 2017-01-28 15:24
Fundamentalnie nie zgadzam się z "polityką rozwoju" Grodziska, bo nie widzę szans na to, aby przy takiej polityce Grodzisk się rozwijał, ale takie gadanie o układach też mnie wkurza. Obracam się w środowisku super wykształconych i ciężko pracujących ludzi na wysokich stanowiskach w dużych firmach, którzy auto Benka mogliby kupić za jedną swoją pensję. I doszli do tego bez żadnych układów, tylko harując po 14 godzin dziennie przez lata. Nie boli mnie więc bogactwo Benka i radnych, ani nie imponuje. Niech mu się powodzi i radnym też, bo tylko ludzie żyjący w dostatku nie kierują się poczuciem niższości i zawiścią. Ale oczekuję, że żyjąc sobie w tym dostatku, stworzą innym warunki do rozwoju i bogacenia się. I o ile mogę wybaczyć "bogactwo", o tyle braku odpowiedzialności za faktyczny rozwój miasta - nie. Budowanie hal sportowych za miliony i promowanie firm transportowych to krótkowzroczność i głupota i na pewno do rozwoju i bogactwa mieszkańców nie doprowadzi.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+14 # lustrow 2017-01-28 16:59
Dorciu zgadzam się z Tobą ale mam wrażenie, że chodzi o układy i bogacenie sie przez nadużywanie władzy, dawanie możliwości swoim itp. I dodam, że Benek wozi sie służbowym czyli ekonomicznie z myslą o budżecie domowym ( więc nie mówmy auto Benka). Bogactwo radnych ? Nie widze tam bogaczy ale to nie wada. Wadą jest, że nie myślą o mieszkańcach
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+13 # grodziszczanin 2017-01-27 10:27
Grodzisk zasłynie bogactwem długu do spłacenia !!! Dzięki temu koszty mieszkania na tym terenie wzrosną niebotycznie. To spowoduje eksodus najmądrzejszych z miasta przyszłości, ceny nieruchomości spadną na łeb
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+13 # Czytelnik 2017-01-27 01:06
Nadarzyn bogaty a Grodzisk slabiuchno! Powyżej średniej to marne pocieszenie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
+14 # XL 2017-01-27 07:52
No cóż, jeśli dalej będziemy ściągać do Grodziska tak innowacyjne gałęzie gospodarki jak logistyka (magazyny, tiry, wózki widłowe), to będziemy mieć co raz więcej mieszkańców z pensja 2500 zł, więc raczej nie pójdziemy w tych rankingach do góry.
Grodzisk się cofa w rozwoju.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Zacytuj komentarz | Zgłoś administratorowi
Top